torsdag 12 april 2012

Mix Media på canvas

 

Vilken befrielse det är att leka loss på en canvas med alla tänkbara medium och material. Här finns inget rätt och fel det är bara att leka loss! :)

Jag började med att fästa 7Gypsies - "Collage Tissue - Birdsong" de fäste jag genom att pensla/kladda Deco Art - Decoupage Matte på duken och ovan på papperet. Limmet/lacket "stänger" duken också vilket gör de lättare att fortsätta jobba. Decoupage finns med både matt och blankt resultat, de är en smaksak. Burkarna finns i två olika storlekar också. Risken är att du blir kär i denna produkt så jag skulle satsa på en stor. ;)

Nu undrar du kanske vad de vita på tavlan är, de är Gesso en akrylfärg. Mumsig!
Som flera av er vet är jag den kladdiga typen så färgen har jag smetat på med händerna och därefter gått efter med vatten för att tunna ut resultatet. Är du som mig, otålig? Torka tavlan då med Embossingfönen nu innan du arbetar vidare.




Grenen med fåglarna skapade genom att använda en mask just den här kommer från Crafters Workshop och heter "Birds of a Feather" den är 12x12" men finns i en mindre storlek också. För att få den upphöjda effekten använde jag Mod Podge. Var noga med att rengöra masken direkt efter du använt den då håller den länge.

Till höger på bilden ser ni en av stämplarna jag använt denna kommer från Tim Holtz, Cling Mount Sets,
"Artful Artifacts" och är stämplad med Rangers - Adirondack Paint Dabber - "Snow Cap". Lilla metall "pennudden" kommer från Mr Holtz.

Fågelburen i "metall" som är upphängd i Tim Holtz - Idea-Ology - Swivel Clasps har jag stansat ut med hjälp av Sizzix Tim Holtz - Movers & Shapers - Mini bird and Cage set. buren är utstansad i ett spillpapper och sedan in dränkt i Ranger - Inkssentials - Watermark Resist
och därefter hällde jag på rikligt med mitt favorit embossingpulver från Ranger - Melt Art - UTEE - "Platinum".

UTEE står för "Ultra Thick Embossing Enamel" vilket i detta fallet ger en super fin "metall" yta. Du kan göra som jag gjorde med buren med vilken dekoration som helst, som tål att värmas med Embossingfönen, och få en läcker metalldekoration. Ett tips kan vara att värma underifrån när du jobbar med grövre embossingpulver då riskerar du inte att "blåsa bort" pulvret. Nog tjatat om Embossing, som kan lätt gå över styr när de gäller mig. ;)




Jag älskar att själv färga in dekorationen så jag får exakt den färg jag vill. På denna tavla är rosbandet och Tissiue tapen infärgade med Distress Stain, "Stormy sky" och "Weathered wood". Pappersrullarna är spillbitar från Bazzill - Antique - Newsprint. De blev över efter jag gjorde mitt Tittägg. Lilla metallhörnet var så blankt så de gnossade jag Inka Gold - Old Silver på. Blomman kommer från prima och knopparna/tulpanerna/krokus hittar du snart i shopen. Docka, film stripe och glödlampa självklara dekorationer! ;)




Här syns rosbandet och under de en liten, liten fågel. Fågeln är stämplad med Sntaz On på krympplast utklippt och sedan värmd med embossingfönen. Spetsen och ostduken var min grund när jag dekorerade tavlan. Lilla vita runda trä knappen med siffran på är en dekoration från Tim Holtz som jag målat. Denna blåa fågeln är in färgad med samma som rosbandet och tapen. Fågeln hittar du HÄR.




Titta noga så ser du en bit av en fin die-cut sticka upp vid pappersrullarna.

Många kramar Marie :)


Psst... Blev du kladdig om händerna när du skapade sist? Lugn tvätta dig med denna "kloss" så blir du ren igen!

1 kommentar: