torsdag 7 mars 2013

Tutorial vecka - Maskning av stämplar

Jag får ofta frågan om hur jag kan stämpla flera stämplar "på varandra" så idag ska jag visa ett enkelt sett att maska på. Maska är alltså att täcka över ett stämplat motiv för att stämpla ett annat över. Självklart kan man maska flera motiv än två då gäller samma teknik. Jag visar för enkelhetens skull maskning med två stämpelmotiv. Det finns inget rätt och fel här visar jag bara hur jag gör. :)



1. Jag börjar med att stämpla de motiv jag vill ha "längst fram" på ett stämpel papper. De är det motivet som kommer synas helt.



2. Nu stämplar jag samma motiv på en Post-It lapp. Jag stämplar motivet så mycket jag kan på den "klistriga" remsan då blir det störst fäst yta. Sen klipper jag ut morivet på Post-It lappen. Nu har jag en mask!


3. Nu täcker jag de stämplade motivet med min mask. Alltså i detta fall Tilda på Post-It lappen. Just denna gång kommer jag att stämpla ett motiv som inte täcker de små hjärthanen där av är de inte täckta med någon mask. Jag har dock klippt ut dem och sparar dem för framtida bruk.



4. Sen stämplar jag de motiv jag vill ha "bakom", över masken. Jag valde en bakgrund med klöver och gräs. Jag valde att placera den så att stolpen hamnar på masken för den vill jag inte ska synas. Blir det inte bra första gången så gör du bara om, masken kan du använda massor med gånger så spara den hur som helst.



5. Ta bort masken, Hokus Pokus Filiokus!  :) Nu har du det färdiga motivet. Bara att måla.



Här har jag målat motivet för att sätta de på mitt alster. En liten humla fick också plats.



Så här blev mitt kort!

Lycka till!
Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar